Telefoon: 0172 - 52 19 21 E-mail: notarissen@kroesenpartners.nl
15 juli • John Kroes
Wat we in Nieuwkoop niet echt hebben zijn bossen maar we hebben wel een boswachter. Inmiddels ben ik door het lezen van de columns van onze eigen boswachter John Pietersen (ja niet Ko maar John de boswachter!) er achter dat de titel boswachter het werk, wat onze boswachter doet ernstig te kort doet.
Onze regio is één groot natuurgebied. En als iedereen maar lekker zijn gang zou gaan dan wordt het binnen de kortste keren een klerezooi. Daarom zijn er boswachters, gedreven lui die bij nacht en ontij waken over en zorgen voor al dat moois. Daarnaast geven zij enthousiast voorlichting over alles wat er in onze natuur gebeurt.
Maar wat heeft een boswachter te maken met een notaris?
Onlangs mocht ik een groep notarissen toespreken en sommige konden het niet laten te klagen over hun klanten. Dat klanten mondiger zijn lijkt mij alleen maar goed. Nee riepen sommige, het is niet de mondigheid van de klant die hen dwarszit maar het feit dat de klant het altijd beter weet. Klanten die het internet afstruinen op zoek naar kennis! Vreselijk. Nee, de moderne klant hoef je niets te leren en zeker niets wijs te maken. Ja, de klagende collega had een punt. Ik stelde ook voor dat hij misschien kon proberen Google e.d. uit de lucht te laten halen. Probleem opgelost toch? Niet de echte oplossing!
Met enige regelmaat krijg ik ook klanten aan mijn buro met een map met allemaal printjes van het internet, uitgeknipte columns (ja ze zijn er) en artikelen uit bladen. Je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben uit de krochten van de digitale wereld wel “kennis” opgedaan. Nou blijkt die kennis op het internet geen kennis te zijn maar vaak een mening of gewoon onjuist.
Ook ik struin het internet regelmatig af en ondanks dat ik een redelijk getraind oog heb en een beetje kennis van zaken, zie zelfs ik door de bomen het bos niet meer. En voor je het weet zie je ook nog achter al die bomen beren staan. Het advies wat ik mijn klagende collega dan ook gaf was dat hij maar boswachter moest worden! Niks mis mee als klanten zelf op zoek gaan naar kennis en oplossingen voor de problemen waar ze voor staan.
Zelf had ik ooit een klant die verontwaardigd was dat volgens haar notaris iets echt niet kon. Wat zij had bedacht en volgens de door haar geraadpleegde bronnen (internet) echt wel kon. Onmogelijk, had ze geroepen. Op internet had ze alles opgezocht bleek, en ze had geconcludeerd dat zowel haar notaris en een andere notaris (die zij beide alleen telefonisch had gesproken) ernstig in hun kennis tekort schoten.
Ze dacht laat ik die Kroes maar eens bellen, die schrijft ook nog wel eens wat, die is best bijdehand en moet het toch ook weten.
Ze ging zo los dat ik haar maar uitnodigde met het verzoek de tekst uit te printen zodat we er samen naar konden kijken. Toen zij met een triomfantelijke blik in haar ogen het pakket op tafel uitstalde viel mijn oog direct op het internetadres dat luidde .BE. Inderdaad, mevrouw was op haar zoektocht op het net de weg kwijtgeraakt, als een nieuwsgierig kind in een bos, en was uiteindelijk in België uitgekomen waar ze toch echt wel iets anders juridisch denken dan wij. Ze kon door de bomen het bos niet meer zien en ik, ik dacht aan onze boswachter John en heb haar bij de hand genomen op weg naar de oplossing. De notaris als boswachter.